Met mem op avontuur. - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Anneke Osinga - WaarBenJij.nu Met mem op avontuur. - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Anneke Osinga - WaarBenJij.nu

Met mem op avontuur.

Door: Anneke Osinga

Blijf op de hoogte en volg Anneke

31 Mei 2010 | Tanzania, Kabanga

Terwijl ik dit zit te typen, zit mem alweer veilig bij heit op de bank in Friesland en ik weer in het Hollandi house in Kabanga. We hebben samen 2 geweldige weken achter de rug.

Woensdag de 19e vertrokken we met de jeep naar Kigoma om onze geplande reis te beginnen. Rond 2 uur kwamen we aan in Kigoma om daar Ire te ontmoeten, onze gids die de hele reis bij ons zou blijven. Die dag verbeleven we in Jacobsen Beach hotel. een wat afgelegen stekje aan het water, waar we lekker hebben gezwommen. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten op een mooi uitkijkpunt bij Jacobsen Beach waarnaar we lekker ons bedje in doken, morgen weer vroeg op!

Donderdag vertrokken we naar Katavi National Park. Een 7uur durende reis dwars door de bush bush richting het zuiden van Tanzania. 7 uur in de auto zitten in opzich niet heel erg alleen zoals wel vaker met de wegen hier, zat ook deze weg vol met gaten en bobbels. Tijdens de reis hielden we ons hart, en onszelf, goed vast en we hebben het gelukkig overleefd. Vrijdag was het dan zover; We gingen op safari! Rond 9uur s’ochtends vertrokken met een jeep naar het National Park. Het dak van de jeep kon open en we hebben de hele dag lekker uit het dak gestaan om de dieren te spotten. Olifanten, giraffen, nijlpaarden, krokodillen, leeuwen en buffels, we hebben ze allemaal gespot. Heel bijzonder om die beesten zo te kunnen bekijken in het wild. Om de dag nog volmaakter te maken stonden er, toen we terugkwamen bij de Banda’s waar we sliepen, de olifanten gewoon in de achtertuin! Heel bijzonder!

De volgende dag gingen we opnieuw met de jeep op pad, nu naar een ander deel van het park. De natuur was hier echt prachtig. Ook deze dag weer heel veel nijlpaarden gespot. Ook de olifanten en giraffen waren weer aanwezig. Als klap op de vuurpijl hebben we de Wild Dog gezien! Wij vonden het niet heel bijzonder, het was gewoon een lelijke verlepte vuilnisbakras hond, maar volgens de Ranger die met ons mee was, was het heeel bijzonder dat je deze ziet. Om hem tevreden te stellen hebben we toch maar een foto genomen, waarna we ons weer gingen richten op de voor ons wat meer interessante dieren. Maar wat een ervaring zo’n safari! Heel erg leuk om dit met mem te beleven.

Zondag moesten we helaas weer die lange rit terug naar Kigoma afleggen. Onderweg kregen we nog een lekke band. Mem wou graag even het verschil tussen Tanzania en Nederland uitleggen en zei in haar allerbeste engels; ‘In Holland we call the ANWB to reperate youre auto’!
De woorden die mem in het engels gebruikt zijn niet altijd even correct, maar gelukkig heeft mem een zakwoordenboekje mee wanneer ze er even niet uitkomt. Ik zei tegen mem, je kunt ook zeggen; they fix youre car. Om het te bewijzen pakte ik het woordenboekje erbij maar fixen stond er niet tussen! Ik begon al aan mijzelf te twijfelen totdat mijn oog viel op een klein detail; het woordenboekje stamde uit 1941!:D Ach, mem heeft gelukkig haar handen en voeten nog om dingen duidelijk te maken;)

Aan het eind van de middag kwamen we aan in Kigoma in het lake Tanganika hotel. Een super de luxe hotel waar we heerlijk konden bijkomen van de rit. Maandag hadden we een vrije dag. We zijn sochtends eerst wezen snorkelen in lake Tanganika, daarna winkelen in Kigoma en smiddags hebben we gezwommen en in de zon gelegen. ’s Avonds hebben we lekker gegeten bij ons vaste stekkie bij het Lake view hotel waar je prachtige zonsondergangen kunt bekijken. Het leven is zwaar!;)

Dinsdag vertrokken we met de watertaxi naar Gombe stream. Na 2 uur varen kwamen we aan bij dit National park wat bekend staat om zijn chimpansees. Diezelfde middag zijn we met een ranger op pad geweest om chimpansees te zoeken. Na een intensieve bergbeklimming hadden we een chimpansee familie gevonden! Van 2 meter afstand konden we bekijken hoe ze aten, met elkaar contact hadden en bewogen. Heel bijzonder! De volgende dag hebben we opnieuw een intensieve wandeltocht gemaakt om chimpanseefamilies te zoeken. Opnieuw is het gelukt om ze te vinden en wat mooie kiekjes te maken. Daarna hebben we gewandeld naar een waterval die ook aanwezig is in het park.
Moe en voldaan vertrokken we aan het eind van de middag weer met de watertaxi naar het centrum van Kigoma waar we gingen overnachten in het Lake view hotel.

Donderdag was de dag van de hereniging. Alle Nederlanders uit Kabanga kwam aan in Kigoma om het weekend te vieren. Ook Ernest (reisgenoot van mem) kwam ‘s avonds in het Lake view hotel lang om ons te vergezellen bij het afscheidsdiner. Het komt niet heel vaak voor dat er zoveel Nederlanders in Tanzania bijelkaar zijn dus we hebben het er maar even van genomen met lekker eten en veel drinken. Het bleef nog lang onrustig…..

Vrijdag was de dag van het vertrek. Mem, Gauke, dr. Kabadi en Ernest namen het vliegtuig naar Dar es Salaam. Met zijn allen hebben we ze naar het vliegveld gebracht om daar afscheid te nemen. Ook mem en ik moesten nu opnieuw gedag zeggen. Wel even een moeilijk moment maar het duurt niet lang meer of ik kom ook terug naar Nederland. De reis van mem is verder voorspoedig verlopen, zaterdagmiddag heeft ze heelhuids heit weer in de armen gesloten. Dankjewel Mem!Ik vond het geweldig om je hier te hebben en je Tanzania te laten zien, ik heb ervan genoten!
Voor mij was de vakantie nog niet voorbij. Nadat we mem op het vliegtuig hadden gezet, zijn we in de taxi (met zijn zessen in 1!!) naar Jacobsen beach gegaan om daar lekker te zwemmen. Toen de zon bijna onder was, zijn we weer terug gegaan naar het hotel (Hilltop) om daar te eten. ’s Avonds zijn we nog even op stap geweest in de Website pub, erg gezellig.

Zaterdag hebben we de hele dag gesnorkeld, het was heerlijk weer en onze gids nam er alle tijd voor om ons het Tanganika meer te laten zien. Bruinverbrand gingen we smiddags naar het Coast view hotel om daar nog een hapje te eten. Daar schoof ook Susan (Nl vrouw, Kasulu) bij ons aan om ons te vergezellen.

Zaterdagnacht zijn we de hele nacht op stap geweest in Kibo Boys. De hele avond (van 11 tot 4) hebben we gedanst met de negers, als negers! :D Heupen werden gewiegd, konten geschud, laag en hoog boven de vloer, met en zonder neger tegen ons aan. We hebben een heerlijke avond gehad, veel gelachen! We zijn thuis gebracht door een privé Dalla Dalla. In het zwembad hebben we onze traditie van het nachtzwemmen nog voortgezet en toen gingen we lekker slapen.

De volgende dag werden we opgehaald door onze privé Dalla Dalla van de nacht daarvoor die ons naar Kasulu heeft gebracht. Voordat we terug naar Kabanga gingen, hebben we bij Susan nog lekker pizza gegeten. Rond half 11 ’s avonds gingen we dan toch weer terug naar het Hollandi House, iedereen uitgeput van het intensieve maar erg leuke weekend.

Ik vind het erg leuk om weer terug te zijn in Kabanga, had het leventje hier toch wel een beetje gemist. Nog maar 3 weekjes en dan vertrekken we alweer en kan onze grote reis beginnen.. Nu de laatste puntjes op de i zetten… proberen nog zoveel mogelijk te bereiken/achter te laten hier in Kabanga. Het wordt denk ik wel even slikken om afscheid te nemen van hier…

Nou lieve mensen, de blog is nu wel lang genoeg dacht ik zo.. bedankt voor het lezen en alle reacties die jullie plaatsen! Het is zo leuk om te merken dat er nog steeds aan me gedacht wordt ook al ben ik nu al meer dan 3 maanden weg…dankjulliewel!

Tot de volgende blog.

Liefs Anneke

• 31 Mei 2010 - 20:28

Tante Eke:

Lieve Anneke
    We hebben genoten van je reisverslag wat indrukwekkend allemaal, en al die prachtige foto's, geweldig dat je dit samen met mem mocht beleven.
    Jij word ook bedankt dat je elke keer de moeite neemt om ons mee te laten genieten van je reis
    en we hopen dat je nog een leuke tijd daar mag hebben.
    We hebben ook een nieuwtje gehoord van Pake,leuk hoor
    een dikke tuut fan us ollen doei

• 31 Mei 2010 - 21:08

Yntze:

Hee Anneke!
    Mooi verhaal :) Zo te lezen heb je het erg naar je zin! En ik kan je ook geen ongelijk geven als ik je foto's zo zie! Geniet nog maar even goed van je laatste weekjes daar :D

Groetjes,

Yntze

• 04 Juni 2010 - 13:31

Thomina:

Hoi anneke,
    Meid wat een ervaring voor jou maar zeker ook voor je moeder. Je moeder is een bikkel, ze kan zo in haar eentje de wereld rond reizen, dapper hoor! Wat is het geweldig dat jullie als moeder en dochter zo'n bijzonder reis mochten maken. Mem is weer in Fryslân en voor jou zijn het de laatste weken meid. Hou je taai! De jongens bij jullie in huis moeten maar goed op jullie passen.... maar dat zit wel goed heb ik begrepen...
    Bedankt voor je verhalen ik kijk er altijd echt naar uit, dikke knuffel van mij

• 04 Juni 2010 - 20:42

K En A.Walstra:

Wij zijn inmmiddels ook weer terug van ZA hebben ook in wild parken ron gereden met safari jeeps en inderdaat veel wild gezien.Onze reis was lang niet zo spannend als die van je moeder maar 2 vechtende olifanten waar een auto( met 2 stelletjes erin) tussen stond en waar wij vanaf de jeep naar
    stonden te kijken zonder dat je wat kunt doen was ook verrekte spannend.verder hebben wij ook veel gereisd en wat vrijwillegers werk gedaan in de townships met kinderen van 3 tot 7jaar en dan ben je daar wel iets bijzonders als blanke.
    nog veel goeds gewenst en geniet,want dit komt vast niet weer.

• 05 Juni 2010 - 10:29

Ralph Lases:

leuk

• 08 Juni 2010 - 10:53

Alie Paulus:

Nou anneke wat een belevenis met je moeder daar, je kunt net zo goed fries praten dan engels, tip van joh want het werkt ik heb het vaak zien gebeuren.Nog even en je bent weer thuis, nog goede weken toegewenst.gr uit Olterterp