Weer een update vanuit Afrika! - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Anneke Osinga - WaarBenJij.nu Weer een update vanuit Afrika! - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Anneke Osinga - WaarBenJij.nu

Weer een update vanuit Afrika!

Door: Anneke Osinga

Blijf op de hoogte en volg Anneke

09 Mei 2010 | Tanzania, Kabanga

Hallo lieve lezers!

Hoe is het daar in het verre Nederland? Ik hoorde dat het weer alweer achteruit gaat of niet? Nou hier is het nog steeds 28 graden (A)

Maar dat terzijde; hier weer een korte samenvatting van mijn belevenissen in Kabanga:

Vorige week donderdag zijn Cerise en ik op avontuur gegaan. ’s Avonds hoorden we muziek en we waren nieuwsgierig waar die muziek vandaan kwam, dus we gingen even op onderzoek uit. Nou bleek dus dat ze bij de school een groot feest hadden omdat de tweedejaars studenten hun jaar gehaald hadden. Het feest vond plaats in een grote schuur en die was helemaal gevuld met studenten. Toen wij naar binnenliepen (vielen natuurlijk een beetje op omdat we de enige blanken waren) begon iedereen te juichen en werden we onthaald als ware beroemdheden! Iedereen wou met ons op de foto en met ons dansen, ik wist niet wat me overkwam! En die jongens hier die kunnen dansen! Haha het was mij soms wat te sexy al dat kontje gedraai maar het zal wel bij de cultuur horen. Ik was ook met een zanger aan het dansen en die vertelde dat de dj Engelstalige muziek aan het zoeken was, speciaal voor ons! Ik voelde me wel heel erg welkom! Het feest ging nog door in de late uurtjes.

Vorig weekend kregen we visite van Susan. Ze had Kolonisten van Catan, heerlijke chocola en kaas vanuit Nederland meegenomen, dus we hebben het weekend heerlijk gegeten en heel veel spelletjes gedaan.

Verder heb ik deze week op de Maternity gewerkt. Helaas was het niet heel druk met de bevallingen maar ik heb er toch weer een paar mee mogen maken! Ook heb ik mee mogen kijken bij het maken van een echo. Leuk om eens te zien! Hier kennen ze niet het begrip ‘pretecho’ zoals in Nederland, hier worden er alleen maar echo’s gemaakt op doktersadvies. Ander leuk weetje; wanneer het kind wordt geboren weet de moeder nog geen naam. Het kind wordt eerst mee naar huis genomen en dan wordt er een vergadering gehouden met de hele stam of familie en wordt er gezamenlijk besloten wat de naam van het kind wordt. Het kind krijgt dan ook meestal pas na enkele dagen een naam! Ze vonden het heel gek dat wij al vaak tijdens de zwangerschap besluiten wat de naam van het kindje gaat worden.

Dinsdag ben ik met Helga mee geweest met de Mobile Clinic. Bij de Mobile Clinic reizen verpleegkundigen met een jeep naar een afgelegen dorpje om daar zwangere vrouwen en pasgeboren baby’s te verzorgen. Het zijn dan vaste dorpen waar langsgegaan wordt waar die zwangere vrouwen en moeders verzamelen. Bij de zwangere vrouwen wordt dan gecheckt of de baby goed groeit en goed ligt en worden de vitale functies opgemeten en de baby’s worden gewogen en krijgen verschillende vaccinaties.

Woensdag kregen we weer visite van een Nederlander! Gauke is voor een maand in Kabanga, hij is hier al 2x geweest en heeft geholpen bij het opzetten van de succesvolle oogafdeling. Heel gezellig om weer iemand uit Nederland op bezoek te hebben.

Vrijdag hebben de nonnen laten zien wat ze gekocht hebben voor het geld dat wij naar hun rekening hebben overgemaakt. Ze hebben er infuusmaterialen voor gehaald inclusief medicatie waar ze 9 maanden mee vooruit kunnen! Ze waren er erg blij, gaf wel een fijn gevoel om dat te kunnen doen voor ze. Voor de rest van het sponsorgeld halen we waarschijnlijk verbandmaterialen.

Oh trouwens! We hadden hier dé ontdekking van ons verblijf hier! Het steelpannetje (van de sterrenbeelden) staat hier over de kop! Eigenlijk best logisch natuurlijk aangezien we hier aan de andere kant van de wereld zitten maar we vonden het een hele ontdekking;)

Nou dat was het wel weer tot nu toe. Vrijdag komt mijn moeder hier alweer, kijk er erg naar uit! Hopelijk blijft die aswolk wel waar die is..

Tot de volgende keer!

Liefs Anneke

• 09 Mei 2010 - 14:39

Helga:

Nou, wat een leuk verslag. Echt leuk om jouw kant van het verhaal een keer te lezen;) (A)

• 10 Mei 2010 - 07:54

Klaas Walstra:

Een leuke update zijn wij weer helemaal op de hoogte.Ook wij vertekken zaterdag richting port alfred.Een mooie tijd gewenst met je moeder en veel plezier.

• 10 Mei 2010 - 14:55

Thomina:

Hoi anneke,

weer even je verslag gelezen en de foto's bekeken. Wij zijn met z'n allen naar parijs en disney geweest, was erg gezellig. Nog een paar dagen en dan komt mem. Zal je wel naar uit kijken!Geniet er samen van en pas goed op elkaar, liefs van de weijertjes van de bregeleane

• 12 Mei 2010 - 13:45

Mem:

Hoi Anne,
    Wat in mooie foto's wer en wat belibbest der in soad! Ik bin hiel benijd hoe it der is, oer 48 oeren bin ik bij dy!!!
    We meitsje der in mooie fakansje fan!! Leafs en in dikke tùt fan`ùs allegear. Doegggg

• 12 Mei 2010 - 14:04

Baukje:

Hee Anneke,
    Je kan wel een boek schrijven met al die mooie verslagen;)!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    En wat ben je al heerlijk bruin! Nog even en je bent net zo zwart als die mensen daar!!
    Leuk dat je moeder deze week komt!
    Geniet ervan!
    Liefs Baukje

• 13 Mei 2010 - 09:40

Pake, Jacob En Annet:

Hallo Anneke,

We hebben net Pake jou verhalen en foto's even laten lezen/zien.

Groetjes van ons allemaal en veel plezier met je moeder de komende tijd.

• 14 Mei 2010 - 15:48

Ingrid:

Hoi Anneke,

Ik ben ook maar eens aan het lezen geslagen, het bleef er steeds bij. Zo te zien heb ik al heel wat gemist, gezien je mooie verslag. Ik hoop dat jullie (jij en Klasina) erg genieten van deze 2 weken. Hopelijk heeft ze een goede reis gehad.

Groetjes van Ingrid

• 16 Mei 2010 - 17:22

Wilma Holwerda:

Hoi Anneke en Klaziena, Wat een leuk verslag heb je geschreven. Een hele levenservaring! Gelukkig is je moeder ook veilig aangekomen! Wat een belevenis was de reis! Een hele leuke verjaardag toegewenst en een hele mooie tijd samen met je moeder.
    Groetjes Jan,Wilma, Jacob-Andre en David

• 16 Mei 2010 - 18:56

Tjitske En Herman :

Dag lieve Anneke, allereerst gefeliciteerd met je verjaardag. Dat je je 20 ste verjaardag in Tanzania mag vieren...heeel bijzonder!
    Zoals we lazen is je mem nu ook geariveerd.Geniet van de dagen samen.
    Nog een fijne tijd in dat mooie verre land.
    Liefs Herman en Tjitske

• 17 Mei 2010 - 11:46

Fam. Struiksma:

Hoi Anneke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag daar in het verre Tanzania! Leuk om je verhalen te lezen. Doe je de groeten aan je moeder? En een fijne tijd met elkaar. Groeten van ons allen!

• 17 Mei 2010 - 17:53

Alie Paulus:

Lieve Anneke, Wat zien de fotos er leuk uit en wat een leuke verhalen.Fijn dat Mem er is alvast gefeliciteerd met je verjaardag. gr Joh, alie en anna-baukje

• 17 Mei 2010 - 18:52

Thomina:

lieve Anneke,
    gefeliciteerd met je verjaardag! 20 jaar !!!!!! maak er een super feest van daar in het vere land, met veel eten en lekker drinken. Wij drinken er morgen ook èèn op. Lekker genieten van je vakantie samen met mem,liefs van ons allen.

• 17 Mei 2010 - 19:00

Ut Feanwalden:

Lieve Anneke
    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag maak er maar een onvergetelijke dag van daar tussen de tansianen en met mem(zonder oranjekoek)
    We genieten altijd van je mooie belevenissen die je op deze side zet.
    Een fijne tijd toegewenst samen
    dikke tuut fon is ollegear ut Feanwalden

• 17 Mei 2010 - 20:01

Tante Eke:

o ja en dat van het omgekeerde steelpannetje, in Egypte zie je de halve maan ook andersom als lach leuk he

• 17 Mei 2010 - 20:06

Theun Erik En Petra:

Gelukkig is mem heelhuids bij je aangekomen om o.a. je verjaardag te vieren!Alvast van Harte Gefeliciteerd, alweer 20 jaar!!!! Groetjes en een dikke knuffel van ons allen en in het bijzonder van Nynke, die morgen ook alweer 8 jaar wordt.

• 18 Mei 2010 - 05:57

Helga's Moeder:

Hoi Anneke,
    Van harte gefeliciteerd,met je verjaardag. En een hele fijne tijd met je moeder toe gewenst veel plezier op je verjaardag hoop dat je net zo verwend wordt als Helga.
    Groetjes Grietje

• 18 Mei 2010 - 10:45

Akke:

Gefeliciteerd met je verjaardag! en we wensen jou en dien mem een hele fijne dag toe ! Hopelijk is ze wat bijgekomen van de lange reis ! Geweldig dat ze nu bij je is ! We wensen jullie nog een fijne tijd toe met zn 2en

• 18 Mei 2010 - 11:38

Sandra:

Hey lieve meid!
    Even een reactie op je blog!
    Maar eerst: Van harte gefelicteerd met je verjaardag! Wat super dat je dat daar mag vieren! Al zal het ook een beetje dubbel voor je zijn, het was natuurlijk wel fijn geweest als we er allemaal bij hadden kunnen zijn!

Verder:
    Wat een leuk verslag, echt het klinkt hartstikke leuk wat je daar doet! En de foto's zijn ook super!
    Zo te horen heb je het er wel naar je zin!

Meid, ik wens je nog heel veel succes en sterkte daar, de dagen vliegen voorbij en de dag dat je thuiskomt, komt steeds dichterbij, het staat al in mijn agenda!
    Tot snel! Dikke kus

• 18 Mei 2010 - 12:42

Reiny:

Hoi Anneke,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Het zal een bijzondere dag voor je zijn. Fijn dat je moeder goed is aangekomen. Een hele fijne tijd nog toegewenst. Hartelijke groeten ook aan je moeder.
    Reiny, Christiaan en Tamar

• 18 Mei 2010 - 16:24

Jacob En Annet:

Anneke van harte gefeliciteerd met je 20ste verjaardag.
    Een hele fijne dag toegewenst.
    En veel plezier met je moeder.

• 18 Mei 2010 - 20:01

Meindert:

Hoi Anneke,
    ook vanuit Aalten een hartelijke felicitatie
    met je 20e verjaardag!
    Je zal vandaag wel bizondere kado's gekregen hebben, van je moeder, maar misschien ook wel van je 'fans'.
    Lijkt me best wel es leuk om in een ander werelddeel jarig te zijn. Verder kijk ik regelmatig op de site en zie dat je ontzettend veel beleeft en plezier hebt!
    Geniet van alles wat je ziet en hoort en nog veel succes verder.
    De groeten aan je moeder en drink vanavond maar een Afrikaans drankje op je verjaardag!
    Groeten van Miriam, Elsa, Lucie en Meindert.