blog 4: 2 weken trekken in de Himalaya's - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anneke Osinga - WaarBenJij.nu blog 4: 2 weken trekken in de Himalaya's - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anneke Osinga - WaarBenJij.nu

blog 4: 2 weken trekken in de Himalaya's

Blijf op de hoogte en volg Anneke

10 April 2014 | Nepal, Kathmandu


Namaste iedereen!

Na 2 weken in de Himalaya te hebben gewandeld, weer terug in de 'normale' wereld!
Hoe moet ik de afgelopen twee weken beschrijven.. Zoveel gezien en ervaren..! Ben nu ook niet helemaal objectief, aangezien ik nu na twee weken eindelijk weer heb gedoucht en je de zware momenten toch vrij snel vergeet.
Maar als ik mijn dagboek teruglees; wat was het een trip van hele hoge hoogtes en wat heb ik mij ook zwaar ellendig gevoeld..
Het kostte ons eerst 8 dagen van gemiddeld 6 uur per dag wandelen om uiteindelijk bij het doel, basecamp Mount Everest, aan te komen. Daarna nog 4 dagen om weer terug te keren tot het startpunt. Soms dacht ik, waar ben ik aan begonnen, is een mens wel gemaakt om 2 weken lang elke dag zo'n fysieke prestatie neer te zetten..? En vaak dacht ik; kan ik ooit nog gelukkiger zijn dan op dit moment?!

We waren met een groep van 6 personen, 2 jongens uit Denemarken; Christian&Eddie, een koppel uit Canada; Amy&Stan en John uit Ierland. Daarnaast twee porters die onze spullen van theehuis naar theehuis brachten en Gelu&Jappa onze gidsen.

Voordat we überhaupt in de buurt van de Mt Everest kwamen, moesten we eerst over vele andere bergen heen. De eerste 8 dagen bestond dus uit klimmen, klimmen, dalen en weer opnieuw klimmen. Ookal heb ik het afgelopen jaar redelijk veel gesport.. na 6/7 dagen voel je de verzuring in je bovenbenen wel.. Maar voor mijn gevoel had ik het fysieke gedeelte wel onder controle. Wat ik niet onder controle had was het functioneren op zulke hoogte waar 50% minder zuurstof in de lucht zit dan de lucht die je op zeelevel in ademt. Met als gevolg dat ik een paar dagen barstende hoofdpijn heb gehad en tijdens het klimmen na vier stappen moest stoppen opzoek naar zuurstof. Ook de nachten op hoge hoogte zijn zwaar.. je wordt regelmatig wakker (als je al in slaap valt), happend naar zuurstof. Op deze dagen zet je gedachteloos de ene voet voor de andere.. hopen dat het snel voorbij is.

Dat waren de mindere dagen.. daar tegenover staat de meerderheid van de tocht waar ik mij werkelijk fantastisch voelde.. Het uiteindelijk bereiken van Basecamp was fijn en gaf zeker voldoening, toch heb ik het meest genoten van de weg er naar toe. De uitzichten waren echt adembenemend en onrealistisch mooi.. Dat ik daar al die tijd van mocht genieten gaf een enorm geluksgevoel.
Maar ook tot het uiterste gaan op sommige momenten vond ik heerlijk. We hadden tijdens de tocht twee acclimatiseringsdagen om te voorkomen dat we altitudesickness kregen (levensgevaarlijke ziekte die je krijgt als je je lichaam niet laat wennen aan het functioneren op zulke hoogten). Op deze dagen klommen we 400 meter en 800 meter en weer terug om ons lichaam te laten wennen. Naast deze afbeultochten hadden we de dag nadat we basecamp hadden bereikt ook nog de tocht naar een viewingpoint waar je de Mt Everest het beste kon zien. Vroeg in de ochtend vertrokken zodat we bij zonsopgang deze berg konden aanschouwen..
Op die tocht heb ik minstens 10x besloten om te stoppen, ik voelde mij ellendig, niet geslapen, hoofdpijn, verzuring in de benen, overgeefneigingen.. toch elke keer de grens weer overgegaan en stap voor stap de top bereikt.. En dan voel je je zo ontzettend goed. Uitzicht is geweldig en je voelt je zo sterk omdat het je gelukt is! Bij de afdaling voel je je een vogeltje!:)

Ja, als ik er zo op terugkijk waren het 2 fantastische weken, ik mis het wandelen nu al. Ik zou iedereen aanraden om nu een ticket naar Nepal te boeken en één van de vele trekken te doen! Iedereen kan het, een beetje conditie zorgt er wel voor dat je wat meer kan genieten van de tocht:)

Nu nog een kleine 2 weken te gaan voordat ik weer naar huis ga.. Ik heb nog geen idee wat ik ga doen, maar de bungeejump van Nepal staat sowieso wel op het programma! (derde hoogste bungee ter wereld!!:D) Ik hoop dat alles bij jullie ook goed gaat.. Tot snel!

Liefs Anneke


wist je datjes;
- Samen met Christian, wij de enige van onze groep zijn die alle extra klimmen hebben gedaan en daar ben ik wel een beetje trots op.
- we totaal zo'n 65 uur hebben gelopen en een afstand van 70 km hebben afgelegd.
- 40 liter water heb gedronken, 24 eieren voor ontbijt heb gehad en mijzelf op 14 snickers heb getrakteerd.
- nu 2 kilo lichter ben (ondanks al die snickers toch een redelijk resultaat!)
- Mijn gloednieuwe wandelschoenen mij helemaal blaarvrij overal hebben gebracht, hulde!
- het snachts soms vroor tot -6 graden.
- we nog een sneeuwstorm hebben gehad, gelukkig waren wij al binnen!
- de dorpjes waar we sliepen veel uitgebreider en luxer waren dan ik had verwacht.. en dan te bedenken dat alles ooit per porter omhoog is gebracht.


Er zit ook een andere kant aan deze trek;
- tijdens onze tocht zijn meerdere trekkers per helikopter zijn afgevoerd ivm hoogteziekte en een porter op basecamp daaraan is overleden, de dag voordat wij daar aankwamen.
- op basecamp klimmers zich voorbereiden voor de klim naar de top, dit kost 2 maanden ivm acclimatiseren en 1 op 4 klimmers overleefd die tocht niet.
- naast dat de Mt Everest voor veel werk zorgt voor de locals, worden deze vaak tot het uiterste gedreven, bv 80 kilo ipv de geaccepteerde 30 kilo aan spullen de berg op sjouwen zodat ze meer verdienen en volgend jaar weer aangenomen worden. Grootste gedeelte van mensen die overlijden op de berg zijn porters omdat ze niet (kunnen) stoppen wanneer ze zouden moeten. Vind ik toch wel trieste feiten


  • 10 April 2014 - 07:45

    Jurjen:

    Mooi verslag Anneke. Leuk om te lezen. Geniet nog van je laatste 2 weken!

  • 10 April 2014 - 08:22

    Anita:

    Hey Anneke,

    Wat heb jij de afgelopen weken veel meegemaakt zeg en wat een prestaties!!, een prachtig verslag om te lezen van begin tot eind!
    Jij nog heerlijke weken en tot gauw ziens.

  • 10 April 2014 - 08:38

    Heitie:

    Moet naast de Kilimanjaro ook dit nog maar op mijn verlanglijstje zetten. Zo'n helikoptervlucht lijkt mij prachtig. Knap dien, famke!

  • 10 April 2014 - 09:30

    Mem:

    Bliid dast wer ûnder bistin knappe prestatie, petsje ôf. No mar lekker bekomme en gjin healwize dingen mear úthelje!
    Dikke tút, mem

  • 10 April 2014 - 09:49

    C N:

    Wow Anneke, wat een prestatie! Geniet nog van je laatste weken! Liefs, Caroline

  • 10 April 2014 - 15:53

    Baukje:

    Wat een super ervaring. Knap dat je het gehaald hebt! Geniet nog even! Xx

  • 14 April 2014 - 18:54

    Kirsten:

    Hoi Anneke,

    Wat een geweldige prestatie! En mooi om te lezen hoe je het allemaal beleefd.
    Voor mij ben je een TOPPER!
    Nog veel plezier voor je laatste dagen.
    liefs, Kirsten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Actief sinds 27 Dec. 2009
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 78156

Voorgaande reizen:

05 Maart 2014 - 22 April 2014

Thailand en Nepal 2014

14 April 2013 - 27 Mei 2013

Peru/Bolivia!

01 September 2011 - 22 December 2011

Backpacken in Australie en Nieuw Zeeland

18 Februari 2010 - 22 Juli 2010

Stage in het Kabanga Hospital in Tanzania

Landen bezocht: